25. januar 201225. januar 2012

Privatøkonom Allan von Mehren
Fed's detaljerede prognose afslører meget stor splittelse - og mulig rentestigning tidligere end slutningen af 2014

Af Allan von Mehren

Den amerikanske centralbank (Fed) har netop offentliggjort mere detaljeret forventninger til renteudviklingen med angivelse af, hvordan de enkelte Fed-medlemmers forventninger er fordelt. Det viser ekstrem stor spredning med tre medlemmer, der ønsker rentestigning allerede i 2012 og 3 i 2013.

Meget tyder på, at Fed i sin omtale af "exceptionalt lave renter" ikke nødvendigvis mener uændrede renter, men i stedet en rente på eller under 1%.

Kun seks ud af 17 medlemmer forventer således uændret rente ved udgangen af 2014. Men 11 forventer en rente på 1% eller under. Mens seks medlemmer forventer en rente over 1% i slutningen af 2014.

Det efterlader et lidt mere broget billede, end pressemeddelelsen fra Fed giver indtryk af. En rentestigning før udgangen af 2014 kan således meget vel blive tilfældet. Mest af alt viser prognoserne dog en betydelig splittelse hos Fed med meget stor spredning i estimaterne.

På baggrund af de mere detaljerede forventninger fra Fed-medlemmerne forventer vi nu den første rentestigning fra Fed i midten af 2014. Det er dog stadig meget langt væk.

This is a copy of an e-mail that has been prepared by Danske Bank Markets for information purposes only. It is not an offer or solicitation of any offers to purchase or sell any financial instrument. While reasonable care has been taken to ensure that its contents are not untrue or misleading, no representation is made as to its accuracy or completeness and no liability is accepted for any loss arising from reliance on it. Danske Bank, its affiliates or staff, may perform business services, hold, establish, change or cease to hold positions in any securities, currency or financial instrument mentioned in herein. The Equity and Corporate Bonds analysts are not permitted to invest in securities under coverage in their research sector. This information is not intended for retail customers in the United Kingdom or any person in the United States. Danske Bank Markets is a division of Danske Bank A/S. Danske Bank A/S is authorised by the Danish Financial Supervisory Authority and is subject to provisions of relevant regulators in all other jurisdictions where Danske Bank A/S conducts operations. Moreover Danske Bank A/S is subject to the limited regulation by the Financial Services Authority (UK). Details on the extent of our regulation by the Financial Services Authority are available from us on request. Copyright (c) Danske Bank A/S. All rights reserved. This publication is protected by copyright and may not be reproduced in whole or in part without permission.

Please go to www.danskebank.com/research or www.danskebank.com/equities for further disclosures and information.

Se seneste kommentarer

Hovedsæde

Holmens Kanal 2-12 1092 København K

Find os på et kort