6. januar 20126. januar 2012

Cheføkonom Steen Bocian
Ledigheden faldt en smule - men for tidligt at glæde sig

Af Steen Bocian

Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for ledigheden i november sidste år. Ledigheden faldt lidt overraskende med 500 personer - hvorved den nu er 163.000 personer svarende til 6,2 % af arbejdsstyrken. Vi havde ventet en lille stigning i ledigheden, men glæder os over, at det ikke var tilfældet.

Selvom ledigheden således ikke steg i november, så forventer vi fortsat, at  ledigheden kommer til at stige svagt over det kommende år. Væksten var negativ i 3. kvartal sidste år - og selvom vi ikke forventer, at faldet i BNP fortsætter i 2012 - så vil væksten sandsynligvis ikke være høj nok til at stabilisere arbejdsmarkedet.

Det betyder, at ledigheden over det kommende år sandsynligvis kommer til at stige med 10.000-15.000 personer. En stigning i ledigheden på 10-15.000 personer er ikke særlig kraftig, og det understreger, at selvom vi har krise i Danmark, så ligner krisen på ingen måde den krise, vi havde i 2008/09, hvor ledigheden på kort tid steg voldsomt.

I disse uger, hvor den økonomiske krise har fyldt meget i mediebilledet med udgangspunkt i statsministerens nytårstale, så er det altså værd at understrege, at dansk økonomi på ingen måde er ved at falde fra hinanden. Der er ingen tvivl om, at den europæiske gældskrise påvirker os, men vi står med et relativt godt udgangspunkt i Danmark, og vi venter på den baggrund en svag, men dog positiv vækst over de kommende år.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

This is a copy of an e-mail that has been prepared by Danske Markets for information purposes only. It is not an offer or solicitation of any offer to purchase or sell any financial instrument. Whilst reasonable care has been taken to ensure that its contents are not untrue or misleading, no representation is made as to its accuracy or completeness and no liability is accepted for any loss arising from reliance on it. Danske Markets, its affiliates or staff, may perform services for, solicit business from, hold long or short positions in, or otherwise be interested in the investments (including derivatives) of, any issuer mentioned herein. Danske Markets' research analysts are not permitted to invest in securities under coverage in their research sector.

Please go to
www.danskebank.com/research or www.danskemarketsequities.com for further disclosures and information.

This information is not intended for retail customers in the United Kingdom nor any person in the United States. Danske Markets is a division of Danske Bank A/S. Danske Bank A/S is authorised by the Danish Financial Supervisory Authority and subject to limited regulation by the Financial Services Authority (UK). Details on the extent of our regulation by the Financial Services Authority are available from us on request. Copyright (c) Danske Bank A/S. All rights reserved. This publication is protected by copyright and may not be reproduced in whole or in part without permission.

Se seneste kommentarer

Hovedsæde

Holmens Kanal 2-12 1092 København K

Find os på et kort