MobilePay sætter turbo på dansk e-handel

28. januar 2015

Inden for kort tid vil danskerne kunne betale i flere hundrede webshops via MobilePay. Danske Bank har nemlig lavet aftaler med alle landets førende udbydere af online betalingsløsninger. Det betyder, at kunderne kan handle hurtigere og nemmere, fordi de ikke længere behøver at have pung og kort ved hånden. Parterne forventer, at den nye løsning kan bidrage til et markant løft af dansk e-handel.

Efter seks måneders testforløb i et begrænset antal webshops giver Danske Bank og landets førende leverandører af onlinebetalinger inden udgangen af februar danskerne  mulighed for at købe varer i hundredvis af netbutikker via MobilePay.

Inden året er omme forventer samarbejdspartnerne – DIBS Payment Services, ePay, QuickPay, Wannafind - at mindst en fjerdedel af landets op mod 15.000 professionelle webshops tilbyder MobilePay. Allerede nu står ca. 2300 webshops på venteliste for at høre mere. Den store optimisme skyldes især MobilePays fordele sammenlignet med kort:

• Betalingen går nemmere og hurtigere, fordi kunderne slipper for at taste kortoplysninger
• Flere kunder gennemfører købet, fordi de altid har mobiltelefonen ved hånden og genkender MobilePay

Desuden er der hverken en daglig eller årlig beløbsgrænse, når du handler via MobilePay i en webshop. Så en kunde kan i princippet købe tre cykler og en sommerferierejse online indenfor samme døgn. Bare der er dækning på kortet.

”Vi og vores partnere tror, at MobilePay virkeligt kan sætte turbo på dansk e-handel og medvirke til betragteligt at løfte den nuværende årlige omsætning på omkring 80 mia. kroner,” siger chefen for MobilePay-divisionen i Danske Bank, Mark Wraa-Hansen:

”Væksten på området er fortsat tocifret. Og e-handlen fra mobile platforme har den stærkeste stigning. Med en enkel og genkendelig løsning vil danskerne nu nemmere, tryggere og mere diskret kunne e-handle fra pc, telefon eller tablet, selvom de kører tog, venter i lufthavnen eller bare sidder hjemme i sofaen.”

Mobil onlinehandel er en meget stærk trend
Over 20 procent af danskernes forbrug sker i dag online, og næsten hver femte køb på nettet sker med smartphones og tablets, viser FDIH’s e-handelsanalyse for 2014. Mobil onlinehandel blev dermed fordoblet fra 2013 til 2014, og f.eks. blev hvert tredje køb af tøj på nettet i 2014 startet med en søgning via mobil eller tablet.

Forbrugerne vil have enkel og sikker betaling ved e-handel. Tal fra DIBS viser således, at 40 procent af danskerne vil foretrække ikke at skulle indtaste kortoplysninger og i stedet gemme kortet på mobilen. Tilsvarende viser tal fra FDIH, at selv om der stort set ikke blev tilbudt betaling ved e-handel via apps i 2014, så vil hver fjerde kunde i høj grad foretrække at bruge betalingsapps som MobilePay ved e-handel.

”Potentialet for øget mobil e-handel i Danmark er meget stort. Vores kunder i form af webshops og partnere er bevidste om, at MobilePay kan øge mobilhandelens udbredelse markant både på mobile platforme og på desktop,” siger bankens samarbejdspartnere DIBS, ePay, QuickPay og Wannafind, som tilsammen dækker omkring 90 procent af e-handelsomsætningen i Danmark.

Testvirksomheder tilfredse med MobilePay
Forud for dagens lancering har udvalgte testbutikker som Fona, Falck, Chanti og T. Hansen gennem et halvt år deltaget i et forsøg med DIBS Payment Services omkring brugen af MobilePay til online handel.

”MobilePay til e-handel fungerer rent faktisk. Vi har oplevet en smertefri drift i testfasen. Samtidig er det centralt, at MobilePay har et godt brand og en stærk placering hos vore kundegrupper. Så vi har en usvækket interesse og positive forventninger til MobilePay som betalingsmulighed i vores webshop,” siger IT-chef hos Fona, Jens Fauring.

Indenfor få uger vil bl.a. Matas, Wupti, Bauhaus, Boozt.com og mange andre webshops åbne for betaling via MobilePay.

Dankortet omfattes af MobilePay til e-handel inden for få måneder
Både webshops og betalingsleverandører fremhæver MobilePays 1,9 mio. brugere som et afgørende  aktiv for at få succes online. Dog er ikke alle disse brugere klar til at e-handle via MobilePay endnu.  Det skyldes, at Danske Bank først lidt senere i år forventer at kunne tilbyde en løsning, hvor man kan betale med sit Dankort eller Visa/Dankort i webshops.

”Vi er imidlertid glade for, at Dankortet vil indgå i MobilePay Online. Nu skal vi have håndteret det rent tekniske, så sikkerhed og brugervenlighed går op i en højere enhed. Derpå forventer Nets og vi, at Dankortet vil være omfattet indenfor få måneder” siger Mark Wraa-Hansen.

Mere end 600.000 MobilePay brugere har dog allerede registreret et internationalt kort, som de straks kan begynde at bruge til nethandel.

Ingen ændringer i priser og gebyrer for kunderne
Kunderne skal ikke betale noget gebyr for at bruge MobilePay til nethandel. Den enkelte webshop vil dog have mulighed for at opkræve det sædvanlige kortgebyr, der er knyttet til det kort, kunden benytter. Hvis butikken opkræver det sædvanlige kortgebyr, vil det fremgå meget tydeligt i betalingsvinduet i MobilePay, inden kunden godkender betalingen.

Vedlagt materiale:
• Link til hjemmeside om MobilePay og e-handel: mobilepay.dk
• Link til video om brug af MobilePay til e-handel: mobilepayonline.dk
• Links til PSP-partneres sites:  www.dibs.dk/mobilepay, www.dibs.dk,

Hvis du ønsker interviews eller yderligere information
• Peter Kjærgaard, presseafdelingen, Danske Bank, mobil 25 42 42 02
• Henriette Høyer, Sales Manager, DIBS, mobil 31656565,
• Morten Gulstad, salgschef, ePay, mobil: 51517325
• Steffen Sandgren, QuickPay, 77348642
• Stefan Rosenlund Nielsen, Partner,  Wannafind, mobil 69106006

Fakta om MobilePay Online
Den nye løsning til handel via MobilePay på nettet kaldes MobilePay Online. Med MobilePay Online har virksomheder mulighed for at tilbyde deres kunder, at de kan betale med deres kort via MobilePay i netbutikkerne. MobilePay Online udbydes via en Payment Service Provider (PSP). Og det er en forudsætning, at netbutikkerne har en aftale med en kortindløser. Netbutikkerne behøver ikke være kunder i Danske Bank.

Danske Bank har indgået samarbejde med de førende PSP’ere i Danmark, DIBS Payment Services, ePay, QuickPay samt Wannafind. Desuden deltager Teller A/S, som kortindløser af internationale betalingskort i Danmark. MobilePay Online er en selvstændig løsning til netbutikker og har ingen sammenhæng med MobilePay Business, som er betalingsløsningen til fysiske butikker.

Fakta om MobilePay Business
MobilePay Business er en betalingsløsning, som opfylder virksomheders behov for at modtage betalinger fra smartphones – helt uden at benytte kortterminaler. Med MobilePay Business kan virksomheden tilbyde sine kunder, at de kan betale med MobilePay i butikken. Løsningen er til brug i fysisk handel.

MobilePay Business består af en app og et modul, hvor man kan administrere MobilePay Business online. Den er tilgængelig for alle danske erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende oprettes med en konto. Derpå kan MobilePay Business app'en gratis hentes og aktiveres. MobilePay Business findes til IOS og Android, samme løsning til smartphones og tablets.

Fakta om MobilePay til private
MobilePay er en app, der gør det lige så let at overføre penge som at sende en sms. Løsningen er tilgængelig for alle danskere over 15 år. App’en kan hentes gratis til iPhone i Apples App Store, til Android-telefoner i Google Play og til Windows Phone i Windows Store. MobilePay er i stærk vækst. Forventet årlig aktivitet er p.t. 50 mio. betalinger og 12 mia. kr. i omsætning. MobilePay kan bruges af privatpersoner til at sende / anmode om penge hos andre privatpersoner, betale varer i fysiske butikker samt – fra i dag – betale med sit kort via MobilePay på nettet, hvis kunden vel at mærke har valgt at slå denne funktion til.

Hovedsæde

Holmens Kanal 2-12 1092 København K